Praktiska Tips

En bisarr trend sprider sig på TikTok: Botox-injektioner i benen är en ny hit, och experter varnar för att det är farligt av flera skäl

#image_title
175views

En ny bisarr trend ”kalvgift” sprider sig på TikTok. Det är en injektion i benen för att göra dem tunnare.

Botox injiceras i vaderna på benen. Videorna har hittills samlat 2,5 miljoner visningar på detta sociala nätverk. Några av biverkningarna är: allergiska reaktioner, infektioner, svullnad och blåmärken, oförmåga att träna, etc.

”Genom att injicera Botox i dina ben kommer du tillfälligt att slappna av i deras muskler genom att blockera nervändar. Detta kan påverka dagliga aktiviteter, det vill säga hur du går, springer eller hoppar”, säger plastikkirurgen Andrew Peredo till New York Post.

Botox i benen

Printscreen/TikTok

Han tillade att de långsiktiga effekterna fortfarande är okända med tanke på att detta är en ny trend.

”När du ändrar anatomin på dina fötter och ben kan det orsaka en kedjereaktion. Till exempel, när du stöter tån mot ett föremål, kan det orsaka smärta i dina knän, höfter eller rygg”, förklarade han.

Han menar att användningen av Botox på det här sättet inte ska ge bestående skador, eftersom muskeln återgår till det normala när Botoxen tar slut.

Leave a Response